دامنه چیست ؟

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر به‌فرد داشته باشید. وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک آدرس داشته باشد. معنی دامنه چیست؟ منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain)، همان آدرس‌هایی است که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com است.

البته کاربرد دامنه صرفاً برای وب سایت ها نیست و میتوانید برای دسترسی به هر سرویسی که برروی سرور شما در حال اجراست از دامنه استفاده کنید (سرویس ایمیل – FTP – SSH – VPN و…). بطور کلی به هر سرویسی که تحت Internet Protocol (IP) کار میکند، میتوانید از طریق نام دامنه بجای آدرس IP دسترسی داشته باشید.

همچنین برای استفاده از گواهی های SSL داشتن یک نام دامنه بسیار ایمن تر و بهتر از استفاده IP میباشد.

کاربرد های دامنه چیست ؟

کاربرد های دامنه چیست و در چه مواردی برای ما کاربری است ؟ دسترسی به سرور با استفاده از آدرس IP ممکن است برای برنامه نویس یا مسئول سرور ساده باشد ولی به علت ساختار IP، حفظ کردن آن برای کاربران بسیار دشوار خواهد بود. تصور کنید بجای آدرس google.com باید آدرس 142.251.40.238 را حفظ میکردیم. ممکن است برای IPv4 کمی ساده به نظر برسد ولی برای IPv6 عملاً غیر ممکن خواهد بود. برای مثال IPv6 سایت گوگل 2607:f8b0:4006:81e::200e میباشد. با استفاده از دامنه، دیگر احتیاجی به حفظ کردن آدرس های IP نیست. یک نام میتواند جایگزین آدرس IP (ورژن 4 و ورژن 6) شود.
در نهایت این نام توسط سرور های DNS به آدرس IP تبدیل میشود.

یکی از روش های افزایش کارایی سرویس، استفاده از چندین سرور بجای یک سرور میباشد. با این کار علاوه بر سرعت، امنیت سرویس نیز بالاتر خواهد بود. بطور مثال سرویس گوگل دارای چند سرور در کشورهای مختلف میباشد و زمانی که کاربر درخواستی به سمت google.com ارسال میکند، به IP نزدیک ترین سرور ارسال میشود و بار پردازشی سرور ها نیز پایین تر میماند.

یا ممکن است به دلایل متخلفی آدرس IP یک سرویس تغییر کند. در این صورت اگر از دامنه استفاده کرده باشیم کافیست آدرس IP سرور را در رکوردهای DNS دامنه تغییر دهیم تا دامنه به IP جدید متصل شود و نیازی به ارسال IP جدید به تمام کاربران نداریم.

آشنایی با اجزای دامنه

بطور کلی، دامنه از دو بخش «نام دامنه» یا دامنه سطح دوم (SLD) و «پسوند دامنه» یا دامنه سطح بالا (TLD) تشکیل شده است که با کنار هم گذاشتن آنها آدرس دامنه تشکیل میشود. به عنوان مثال در آدرس google.com نام دامنه یا SLD همان “google” بوده و “.com” پسوند دامنه یا TLD نامیده می‌شود.

همچنین دامنه ها میتوانند دارای «پیشوند دامنه» یا زیر دامنه (subdomain) باشند. زیر دامنه بصورت یک پیشوند قبل از «نام دامنه» قرار میگیرد. برای مثال accounts.google.com که در اینجا پیشوند دامنه accounts میباشد.

نحوه ثبت دامنه

شرایط خرید دامنه چیست ؟ برای خرید و ثبت دامنه فقط کافی است ابتدا یک نام برای وب‌سایت خود انتخاب و سپس آن را در صفحه خرید دامنه بررسی کنید. اگر نام دامنه وجود داشت و قبلاً کسی آن را نخریده بود، می‌توانید آن را بخرید.

ثبت دامنه

پس از خرید دامنه باید آن را به سرور خود متصل کنید و سپس سرور شما از از طریق نام دامنه در دسترس خواهد بود. جهت اتصال دامنه به سرورمجازی میتوانید از این آموزش استفاده کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *