کیفیت خروجی ابزارهای هوش مصنوعی، تا حد زیادی به کیفیت ورودی (پرامپت) ما بستگی دارد. هر چه پرامپت‌های دقیق‌تر و بهتری بدهید، جواب بهتر و درست‌تری هم می‌‌گیرید.

ما در این مقاله، مجموعه‌ای از ۱۰۰ پرامپت آماده و رایگان را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید در ابزارهایی مانند ChatGPT، Midjourney، Notion AI و سایر پلتفرم‌های هوش مصنوعی، برای کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

بیایید شروع کنیم.

پرامپت برای تولید محتوای بلاگ

بیشتر ابزارهای تخصصی برای تولید محتوای متنی، پشتیبانی خیلی مطلوبی از زبان فارسی ندارند؛ به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم برای تولید محتوای مختص بلاگ، از پلتفرم‌های همه‌کاره‌ای مثل ChatGPT و Gemini کمک بگیرید.

قبل از اینکه شروع کنیم به لیست کردن ۱۰ پرامپت تولید محتوا، از شما دعوت می‌کنیم مقالات زیر را برای آشنایی بیشتر با این دو چت‌بات بخوانید:

  • ChatGPT چیست و چه آینده‌ای را رقم می‌زند؟
  • هوش مصنوعی گوگل (gemini) چیست؟ + نحوه استفاده از آن

این شما و این جدول حاوی ۱۰ پرامپت تولید محتوا:

پرامپت کاربرد
۱ (عدد) ایده برای یک مقالۀ (نوع مقاله) با موضوع (موضوع مقاله) بهم بده. توجه کن که پیشنهادات باید متناسب با (مخاطبان هدف مقاله) باشد که به (یک موضوع خاص) علاقه دارند. ایده گرفتن برای موضوعات محتواهای بلاگ.
۲ می‌خواهم یک مقاله دربارۀ (موضوع مقاله) بنویسم. تمام پرسش‌هایی که (مخاطبان هدف) در این زمینه دارند را برایم لیست کن. تکمیل اطلاعات برای آماده‌سازی یک محتوای جامع.
۳ قرار است یک مقاله دربارۀ (موضوع مقاله) بنویسم. ساختار ایده‌آل برای چنین مقاله‌ای رو نشان بده و بهم بگو باید چه موضوعات جانبی‌ای را پوشش بدهم. پیدا کردن یک ساختار مناسب برای مقاله و شناخت موضوعاتی که باید پوشش داده شوند.
۴ یک مقالۀ کامل دربارۀ (موضوع مقاله) با لحن (لحن مد نظر برای مقاله) بنویس. مخاطبان هدف این مقاله افرادی هستند که (معرفی مخاطبان هدف مقاله و مشکل و نیازی که دارند). این ساختاری است که باید مقاله را براساس آن بنویسی: (ساختار) نوشتن یک مقاله برای وبلاگ
۵ مقاله‌ای که برایت فرستاده‌ام را به منظور اضافه کردن کلمات کلیدی به‌شکل استراتژیک بررسی کن. عبارت (کلمۀ کلیدی مد نظر) کلمۀ کلیدی اصلی است و باید به‌شکل کاملاً طبیعی به متن اضافه شود. پس بعد از بررسی کامل، موقعیت‌های مناسب را بدون اینکه مشکلی برای خوانایی متن به وجود بیاد، مشخص کن. (آپلود مقاله) بهینه‌سازی حداکثری محتوای بلاگ برای موتورهای جست‌وجو.
۶ می‌خواهم مقاله‌ای با موضوع (موضوع مقاله) بنویسم که مخاطبان هدف آن (مخاطبان هدف مقاله) هستند. (عدد) عنوان مناسب برای این مقاله پیشنهاد بده که در عین جذابیت و مرتبط بودن، عبارت (کلمۀ کلیدی اصلی مقاله) را در خود جای داده باشند. دریافت ایده برای عنوان سئو و H1 مقاله.
۷ باید یک مقاله دربارۀ (موضوع مقاله) بنویسم؛ لیست همۀ موضوعاتی که باید زیر H2ها و H3ها پوشش داده شوند را برایم لیست کن؛ ضمناً هرجایی که امکانش وجود داشت، کلمۀ کلیدی (کیورد اصلی) را در هدینگ‌های پیشنهادی لحاظ کن. پیدا کردن ساختار مناسب مقاله برای پوشش همۀ موضوعات ضروری.
۸ قرار است یک کیس استادی دربارۀ (موضوع کیس استادی) بنویسم. هدف (هدف کیس استادی) است. تمام زوایایی که باید موضوع را بررسی کنم، به من نشان بده. کسب اطلاعات کامل و ایده‌های تکمیلی برای موضوعی که قصد انجام تحقیقات جامع پیرامون آن را دارید.
۹ یک راهنمای قدم‌به‌قدم دربارۀ (موضوع مقالۀ آموزشی) با لحن (لحن مد نظر) بنویس. مخاطبان هدف این مقاله (مخاطبان هدف مقاله) هستند. دقت کن که متن باید به‌شکلی تجربه‌محور، عملی و قابل اجرا نوشته شود. نوشتن صفر تا صد یک محتوای آموزشی.
۱۰ مقاله را از اول تا آخر بازبینی کن و براساس خلاصۀ اطلاعات آن، یک توضیحات متا در ۱۴۰ کاراکتر بنویس. دقت کن که کلمۀ کلیدی (کیورد مد نظر) حتماً در توضیحات متا وجود داشته باشد. نوشتن توضیحات متا مرتبط و بهینه برای بهتر کردن وضعیت سئو صفحه.

این ۱۰ پرامپت ChatGPT (یا هر پلتفرم هوش مصنوعی مشابه)، کمک زیادی به نوشتن و بهینه‌سازی محتواهای بلاگ می‌کنند. ضمناً، اگر می‌خواهید محتوای ساخته‌شده با AI را تشخیص دهید، مقالۀ «چگونه محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟» را بخوانید.

برویم سراغ تصویرسازی با AI.

پرامپت برای طراحی تصاویر

اگر مقالۀ «معرفی بهترین سایت‌های هوش‌ مصنوعی عکس ساز (۱۷ مورد)» را خوانده باشید، می‌دانید کلی پلتفرم مجهز به AI وجود دارند که بیشتر آن‌ها، بعد از دریافت دستور متنی در قالب پرامپت، شروع می‌کنند به ساخت تصویر مد نظر کاربر.

۱۰ پرامپت آماده رایگان که در جدول زیر می‌بینید، در همۀ پلتفرم‌های این‌چنینی، از Midjourney گرفته تا DALL-E و ImageFX به کار می‌آیند:

پرامپت کاربرد
۱ یک (نوع تصویر، مثلاً عکس محصول، تصویر دیجیتال یا…) برای عکس شاخص مقاله‌ای با موضوع (موضوع مقاله) با سبک (سبک مد نظر برای عکس شاخص) بساز. پس‌‌زمینه تصویر ساخته‌شده (شرح پس‌زمینه) باشد. طراحی عکس شاخص برای مقالات بلاگ.
۲ یک تصویر از (سوژۀ عکس) جلوی (شرح پس‌زمینۀ دلخواه) با سبک (استایل مد نظر) با نورپردازی (شرح نورپردازی) برای جلب توجه حداکثری. ساخت عکس کاور ویدیوهای تبلیغاتی.
۳ تصویری از یک (نام محصول) که جلوی (شرح پس‌زمینۀ تصویر) قرار گرفته است. سبک عکس (سبک دلخواه) و کالاهایی مثل (نام اجناس) در کنار آن در اندازه‌های کوچک‌تر و به‌شکل مرتب دیده شوند تا ماهیت تبلیغاتی عکس برای مسابقه و قرعه‌کشی مشخص شود. عکس تبلیغاتی برای پروموت مسابقه یا قرعه‌کشی.
۴ یک تصویر کلوزآپ از (نام محصول) روی سطحی از جنس (نوع سطح) که پشتش (شرح پس‌زمینه) قرار دارد. عکس در سبک (استایل مد نظر) ساخته شود تا خروجی یک تصور چشم‌نواز و پرجزئیات از محصول باشد. ساخت عکس محصول.
۵ تصویری از طرح یک لوگو برای یک سایت، شامل (آیتم‌های درون لوگو) با سبک (سبک دلخواه) با ترکیب رنگی (پالت رنگی مد نظر) و اشکال (شکل‌هایی دلخواه). ساخت لوگو برای یک سایت.
۶ یک تصویر از (موضوع عکس) جلوی (شرح پس‌زمینه) با سبک (سبک دلخواه) برای بنر CTA یک ایمیل. تصویر باید CTA را برجسته و آن را به المان اصلی بنر تبدیل کند تا تمایل کاربران به کلیک و تعامل بیشتر شود. ساخت تصویر بنر برای CTA.
۷ کانسپتی برای مسکات یک برند (نوع برند) که بتواند به‌عنوان یک (نوع شخصیت کاراکتر)، با ترکیب رنگی (پالت رنگی مد نظر) ایفای نقش کند. پس‌زمینۀ این مسکات (شرح پس‌زمینه) است. طراحی مسکات یا کاراکتر برند.
۸ یک طرح گرافیکی برای توضیح تصویری (موضوع یا کانسپت مد نظر) برای یک بلاگ پست. این طراح گرافیکی باید شامل (المان‌های کلیدی مد نظر) شده و در سبک (استایل مد نظر) ساخته شود. پس‌زمینۀ طرح باید (شرح پس‌زمینه) باشد تا امکان انتقال پیام به‌شکل قابل فهم فراهم شود. طرح باید جذاب و در عین حال، قابل درک باشد. طرح باید دارای فضای خالی کافی برای نوشتن توضیحات تکمیلی و کوتاه باشد. ساخت اینفوگرافیک و طرح‌های گرافیکی توضیحی.
۹ یک تصویر جالب‌ توجه از (محصول یا قابلیتی از یک سرویس) که جلوی (شرح پس‌زمینه)، با سبک (شرح استایل) قرار گرفته است. تصویر باید دارای فضای خالی در (چپ، راست، بالا، پایین) باشد تا بتوان متن CTA را در آن قرار داد و مخاطب را به تعامل تشویق کرد. ساخت تصویر برای CTA.
۱۰ یک تصویر برای آیکون اپلیکیشن (نوع اَپ) حاوی المان‌های (ذکر المان‌هایی مثل نمادها و حروف) با رنگ‌های (پالت رنگی مد نظر). آیکون باید (شرح جزئیاتی مثل حاشیۀ گرد، طرح فلت، المان‌های سه‌بعدی و…) و پشت آن (شرح پس‌زمینه) باشد. طراحی آیکون برای یک اپلیکیشن.

بعد از این ۱۰ پرامپت Midjourney و دیگر هوش‌های مصنوعی تصویرساز، نوبت به بررسی پرامپت‌های مارکتینگ و تبلیغات می‌رسد.

⭐ محتوای مرتبط: هوش مصنوعی AI Canva چیست و چطور با آن طرح‌های خالقانه بسازیم؟

پرامپت برای بازاریابی و تبلغات

مارکترها و متخصصان تبلیغات هم به‌صورت روزمره از انواع پلتفرم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ این پرامپت‌ها مناسب این قشر از افراد هستند:

پرامپت کاربرد
۱ یک لیست FAQ برای (نام محصول) بساز که تمام سؤالات رایج دربارۀ این محصول را پوشش می‌دهد. از اطلاعات این فایل که خلاصۀ تیکت‌های بخش پشتیبانی است کمک بگیر. (آپلود فایل) ساخت محتوایی کاربردی برای رفع نیازهای کاربران.
۲ یک ایمیل برای ژورنالیست‌ها، فعالان و اینفلوئنسرهای حوزۀ (نام حوزه) بنویس و در آن عرضۀ (نام محصول) را توسط (نام برند) اطلاع‌رسانی کن. از آن‌ها دعوت کن تا برای رونمایی رسمی در تاریخ (تاریخ) در (محل رونمایی) حاضر بشن. این ایمیل باید با لحن (لحن مد نظر) نوشته شود. اطلاع‌رسانی دربارۀ عرضۀ یک محصول جدید.
۳ یک کیس استادی تخصصی بنویس و در آن توضیح بده که چطور (مخاطبان هدف) توانسته‌اند با استفاده از (محصول یا سرویس) به مشکلاتی که در رابطه با (نوع مشکل) داشتند غلبه کنند. این کیس استادی باید شامل مشکلات، عواقب آن‌ها، راه‌حل ارائه‌شده توسط (نام برند)، مراحلی که برای دستیابی به نتیجۀ مطلوب باید پشت سر گذاشته شوند، مدت‌زمان لازم و نتیجۀ نهایی شود. اطلاعات لازم را در قالب یک فایل جداگانه برایت می‌فرستم. (آپلود فایل حاوی اطلاعات لازم) نوشتن کیس استادی برای اثبات کاربردی بودن یک محصول یا سرویس.
۴ این فایل حاوی (تعداد فیدبک‌ها) بازخوردی است که طی (مدت‌زمان مشخص) از کانال‌های مختلف دریافت کرده‌ایم. همۀ آن‌ها را بررسی کن و نکات کلیدی و مشترک و هرگونه اطلاعات ضروری مرتبط را در اختیارم قرار بده. (آپلود فایل) خلاصه‌سازی انبوه فیدبک‌ها.
۵ کسب‌وکار ما در زمینۀ فروش (مشخص کردن نوع محصولات یا خدمات) فعالیت دارد. بگو مشتریان ایدئال و مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند؟ لیستی درست کن شامل اطلاعات دموگرافیکی آن‌ها، علایقشان، چالش‌هایی که تجربه می‌کنند و اینکه چطور محصولات و خدمات ما می‌تواند به درد آن‌ها بخورد. شناخت و تعریف دقیق‌تر مخاطبان هدف.
۶ بزرگ‌ترین رقبای کسب‌وکار ما در حوزۀ (نام صنعت) کدام‌ها هستند؟ استراتژی محتوایی، طراحی سایت و نحوۀ حضور آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی (و هر اطلاعات دیگری که دنبالش هستید) را بررسی و لیستی ارائه کن از فرصت‌هایی که ما برای ایجاد تمایز با آن‌ها داریم. تجزیه‌وتحلیل بازار و رقبا.
۷ می‌خواهیم یک کمپین فروش تابستانی برای (نام محصول یا سرویس) اجرا کنیم. دو نسخه متن تبلیغاتی برایمان بنویس تا آن‌ها را به‌صورت A/B تست کنیم و ببینیم کدام بهتر است. ایده‌گیری برای تست‌های A/B.
۸ (عدد) از آمارهایی که در این فایل (آپلود فایل حاوی آمار) وجود دارند و می‌توانم از آن‌ها در مقاله‌ای با عنوان (عنوان مقاله) استفاده کنم را لیست کن. ساختار مقاله به این شکل است: (ارسال ساختار مقاله). ایده‌گیری برای استفاده بهینه از آماروارقام جهت جذاب‌تر کردن مقالات و گزارش‌ها.
۹ من در حوزۀ (نام حوزه) کسب‌وکار دارم و می‌خواهم به‌شکل حرفه‌ای‌تری در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنم. یک تقویم هفتگی برای محتوای شبکه‌های اجتماعی مختص (نام پلتفرم) بساز. موضوع محتواها باید (ذکر موضوعاتی مثل آموزشی، سرگرم‌کننده، تبلیغاتی و…) باشد. ساخت برنامه و تقویم محتوایی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی.
۱۰ قرار است برای تبلیغ (نام محصول یا سرویس) یک ویدیو تبلیغاتی بسازم. اسکریپت یک ویدیو (مدت‌زمان ویدیو) را برایم بنویس که به قابلیت‌های کلیدی محصول مثل (ذکر قابلیت‌های کلیدی) اشاره کند و شامل یک CTA قدرتمند در انتها باشد. نوشتن اسکریپت برای ویدیوی تبلیغاتی.

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «ساخت تیزر تبلیغاتی با هوش مصنوعی رایگان (راهنمای عملی)» را هم بخوانید تا درک کاملی از توامندی‌های AI در این زمینه داشته باشید.

پرامپت برای نوشتن ایمیل‌های حرفه‌ای

اگر دنبال prompt آماده برای نوشتن انواع ایمیل می‌گردید، جدول زیر به کارتان می‌آید:

پرامپت کاربرد
۱ (تعداد) موضوع ایمیل پیشنهاد بده که برای معرفی (نام محصول، جزئیات مرتبط و مزایا) به (مخاطبان هدف) به درد بخورند. ایده‌ گرفتن برای موضوع ایمیل.
۲ یک ایمیل بازاریابی با هدف پروموت (پیشنهاد، محصول یا سرویس به‌خصوص) بنویس. متن ایمیل باید نقاط قوت و مزایای ملموسی که به (مخاطبان هدف) ارائه می‌کند را مشخص کند. متن را طوری بنویس که نشان دهد پیشنهاد، چطور می‌تواند مشکل به‌خصوص مخاطبان هدف را برطرف کند. همچنین، این جزئیات را در نوشتن ایمیل لحاظ کن: (جزئیات) نوشتن متن ایمیل.
۳ نکات کلیدی این مقاله را استخراج و با استفاده از آن‌ها یک ایمیل جذاب و جمع‌وجور برای (مخاطبان هدف) آماده کن. ایمیل باید روی (نکات کلیدی و مزایا) تاکید کند و اقدامات بعدی مثل (ذکر اقدامات مد نظر) را به مخاطب نشان دهد. (آپلود فایل مقاله) خلاصه‌سازی مقالات و اطلاعات موجود برای نوشتن ایمیل.
۴ (عدد) CTA قابل اقدام برای یک ایمیل که با هدف پروموت (محصول یا سرویس) نوشته شده است، آماده کن. هدف CTA باید (مشخص کردن هدف) باشد و لحن آن مناسب مخاطبان هدف که (مخاطبان هدف) هستند، باشد. نوشتن CTA جذاب و کاربردی.
۵ یک ایمیل اختصاصی برای اعضای ویژۀ باشگاه مشتریان بنویس و به آن‌ها بگو که به (محتوا، سرویس یا محصولی ویژه) دسترسی زودتر از عرضۀ عمومی دارند. متن طوری تنظیم شود که گیرندگان احساس خاص بودن بکنند. ارسال ایمیل برای مشتریان ویژه جهت اطلاع‌رسانی دسترسی ویژه.
۶ یک ایمیل برای (مخاطبان هدف) آماده کن تا آن‌ها را برای معرفی کسب‌وکار به دوستانشان تشویق کنیم. ایمیل باید با زبانی ساده و شفاف دربارۀ مزایای این کار مثل (ذکر مزایا) صحبت کند. آماده‌سازی متن ایمیل برای تشویق گیرندگان به شرکت در برنامه‌های ریفرال مارکتینگ.
۷ (عدد) عنوان جذاب و گیرا برای پروموت کردن رویداد (ذکر جزئیات رویداد) پیشنهاد بده. عنوان‌های پیشنهادی باید بتوانند شور و اشتیاق (مخاطبان هدف) را تحریک کنند. ایده گرفتن برای نوشتن عنوان جذاب برای ایمیلی که هدفش پروموت یک رویداد است.
۸ متن ایمیلی را که مهم‌ترین اطلاعات و نکات آخرین نسخۀ خبرنامۀ ما در فایل پیوست را به‌صورت خلاصه در خود دارد بنویس. (موضوعات و اطلاع‌رسانی‌های مد نظر) حتماً پوشش داده شوند. این نسخۀ کامل و اصلی خبرنامه است: (آپلود فایل خبرنامه) خلاصه‌سازی خبرنامه در قالب یک ایمیل.
۹ یک ایمیل خوشامدگویی برای مشتریانی که برای اولین بار از (نام برند و کسب‌وکار) خرید کرده‌اند بنویس. متن ایمیل باید بین قدردانی و ایجاد هیجان بالانس ایجاد کند و جزئیات سفارش هر مشتری در آن لحاظ شود. نوشتن ایمیل خوشامدگویی برای افرادی که تازه به جمع مشتری‌های کسب‌وکار پیوسته‌اند.
۱۰ یک پیش‌نویس خام از ایمیلی برای تأیید سفارش مشتری آماده کن. این پیش‌نویس خام شامل قسمت‌هایی برای جزئیات سفارش مشتری و اطلاعات مربوط به نحوۀ ارسال و تاریخ تحویل باشد. آماده‌سازی یک پیش‌نویس خام برای ایمیل‌های تأیید سفارش که می‌توانید آن را مختص سفارش‌های مختلف سفارشی‌سازی کنید.

پرامپت برای فروشگاه‌های آنلاین

مدیران و صاحبان فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند از این ۱۰ پرامپت آماده رایگان استفاده و کار خود را از جهات مختلفی راحت‌تر کنند:

پرامپت کاربرد
۱ به یک توضیح محصول برای (نام محصول یا سرویس) نیاز دارم که هم کامل و ترغیب‌کننده باشد، هم شامل این کلمات (لیست کلمات) شود. توضیح محصول حتماً باید جامع و باشد و کلمات به‌صورت کاملاً طبیعی در آن‌ها به کار رفته باشند. نوشتن توضیح محصول.
۲ اطلاعات و ارقام حسابداری که در لیست پیوست‌شده وجود دارند را تجزیه‌وتحلیل کن و براساس آن‌ها بگو قیمت‌ کدام محصولات باید تغییر کنند. آیا استراتژی قیمت‌گذاری ما خوب است؟ چه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت داری؟
(آپلود فایل حاوی لیست)
بهینه‌سازی استراتژی قیمت‌گذاری.
۳ براساس این توضیح محصول، لیستی از تگ‌های مرتبط را درست کن: (توضیح محصول) ساخت تگ‌های مرتبط برای هر محصول.
۴ با در نظر گرفتن نظرات مشتری‌ها و داده‌های تکمیلی که در فایل پیوست‌شده وجود دارند، بررسی کن و بگو نظر مشتری‌ها دربارۀ قیمت (دسته‌بندی محصول) چیست؟ چند پیشنهاد کاربردی برای متناسب‌تر کردن قیمت با ارزش محصولات این دسته از نظر مشتری‌ها بده تا نرخ تبدیل بهتر شود. (فایل حاوی نظرات مشتریان و دیگر جزئیات مرتبط) بهینه‌سازی قیمت محصولات.
۵ با استفاده از داده‌های ساختارمند محصولات در فایل پیوست‌شده، برای این صفحۀ محصول (نام محصول) اسکیما مارکاپ بساز. (آپلود فایل پیوست حاوی داده‌های ساختارمند) بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جست‌وجو.
۶ یک پاسخ برای سؤلات کاربران دربارۀ سیاست‌های مرجوع کردن کالاها بنویس. فقط به قوانینی رجوع کن که در فایل پیوست نوشته شده‌اند. لحن پاسخ باید (لحن مد نظر) باشد. پاسخ نباید هیچ ضمانتی بدهد و اگر درخواست مشتری خارج از عرف بود، این‌طور پاسخ بده که سیاست‌های مرجوع کردن کالاهای ما چنین مشکلی را پوشش نمی‌دهد! (آپلود فایل قوانین و سیاست‌های مرجوع کردن سفارش‌ها) بهبود خدمات پس از فروش.
۷ با تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به آمار فروش در ۶ ماه اول سال در فایل پیوست، پیش‌بینی کن کدام کالاها در ۳ ماه سوم سال در انبار، بیشتر از حد نیاز ذخیره خواهند شد. حتماً دلیل برداشتت رو مرحله‌به‌مرحله توضیح بده و مقدار موجود از اجناس را در لحظۀ حال در نظر بگیر. (آپلود فایل حاوی داده‌های فروش) مدیریت بهینۀ انبار.
۸ عادات خرید این ۳ پرسونا را شبیه‌ سازی کن و بسته به ترجیحات و علایقی که دارند، ۳ دسته از محصولات پیشنهادی را از بین تازه‌ترین محصولاتی که در کاتالوگ پیوست شده وجود دارند، همراه با پیامی که هدفش جلب رضایت آن‌ها است، آماده کن. (آپلود فایل‌های مورد نظر) شخصی‌سازی پیام‌ها و پیشنهادها.
۹ (عدد) سؤال پرتکرار را در رابطه با (نام محصول یا سرویس)، همراه با پاسخی کوتاه برای هرکدام آماده کن. ساخت FAQ برای صفحات محصولات.
۱۰ برای هر عکسی که در فایل پیوست‌شده وجود دارد، یک آلت تکست با نهایتاً (تعداد کاراکتر مد نظر) کاراکتر بنویس. در آلت هر تصویر کلمۀ کلیدی مرتبط را همراه با رنگ و شکل محصول و جنس آن لحاظ کن. متن حتماً باید مطابق با استانداردهای تعریف‌شده برای توضیحات آلت نوشته شود. (آپلود فایل حاوی عکس‌ها) نوشتن توضیحات alt برای تصاویر محصول.

پرامپت برای یادگیری و مطالعه

ChatGPT و Gemini، قابلیتی دارند که با فعال‌سازی آن، AI نقش یک معلم را بر عهده می‌گیرد و موضوع مد نظرتان را به شما آموزش می‌دهد. پرامپت‌هایی که در ادامه می‌بینید، برای بهره‌گیری حداکثری از این قابلیت به کار می‌آیند:

پرامپت کاربرد
۱ مهم‌ترین حقایق، تاریخ‌ها و فرمول‌های مرتبط با (موضوع آموزش) چه چیزهایی هستند؟ یک تکنیک حفظ کردن یادم بده که بتونم به آسونی آن‌ها را در خاطرم نگه دارم. حفظ کردن اطلاعات و موضوعات کاربردی.
۲ از اطلاعاتت در زمینۀ (موضوع آموزش) استفاده کن تا یک مشکل جهانی مثل (اشاره به مشکل) را حل کنی. روال ذهنیت و اینکه چطور به راه‌حل نهایی می‌رسی را همراه با راه‌حل بهم بگو. درک اینکه چطور مبحث آموزشی در عمل به حل مشکلات کمک می‌کند.
۳ (کانسپت ۱) و (کانسپت ۲) را با هم مقایسه کن. طوری که خیلی راحت متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها بشوم. از مثال‌های مختلف استفاده کن تا منظورت را بهتر بفهمم. درک بهتر تفاوت‌ها و تشابه‌های دو موضوع در یک مبحث آموزشی.
۴ قبلاً وقتی مشغول یادگیری (نام مهارت) بودم، اشتباهی مرتکب شدم (تشریح اشتباه). بهم بگو این اشتباه چطور همه‌چیز را به هم ریخت و چطور می‌توانم از تکرار آن در آینده جلوگیری کنم. درس گرفتن از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید.
۵ برای یادگیری (موضوع آموزش) باید این مقالۀ طولانی (لینک مقاله یا فایل پیوست‌شدۀ آن) را بخوانم، ولی وقت کافی ندارم. مقاله را طوری خلاصه کن که هیچ نکتۀ مهمی از قلم نیفتد و بتوانم اطلاعات مهم آن را یاد بگیرم. خلاصه‌سازی مطالب طولانی و تبدیل آن‌ها به نکات کلیدی و قابل فهم.
۶ (کانسپت) در (مبحث آموزش) را به بخش‌های کوچک‌ و ساده تبدیل کن. با دیاگرام‌های تصویری، مثال‌های قابل فهم و توضیحات مرحله‌به‌مرحله، کمکم کن این موضوع را یاد بگیرم. اشتباهات رایج در درک این مبحث را همراه با راه‌حل‌های سریع نشانم بده. با طرح سؤالات تمرینی و ارائۀ جواب، به میزان یادگیریم امتیاز بده. ساده‌سازی مفاهیم پیچیده در یک موضوع آموزشی.
۷ می‌خواهم یادگیری (مبحث آموزش) را زمان‌بندی کنم و برای آن برنامه بریزم. یک برنامۀ آموزشی درست کن که شامل استراحت‌ و تمارین بشود. برنامه‌ریزی برای یادگیری یک مبحث.
۸ یک برنامۀ برای یادگیری سریع (مبحث آموزشی) طراحی کن. به یک برنامۀ سطح بالای ۳۰ روزه نیاز دارم که شامل اهداف روزانۀ سبک بشود. در این مسیر، دستاوردهایم را نشانم بده و بهم تمرین بده. حتماً میزان پیشرفتم را هم به تصویر بکش. منابع معتبر در این موضوع را هم بهم معرفی کن. تدوین استراتژی برای یادگیری یک مهارت یا مبحث آموزشی در مدت‌زمانی کوتاه.
۹ برای خواندن کتاب (نام کتاب) وقت کافی ندارم. اطلاعات کلیدی از این کتاب را استخراج کن و بر اساس مدل تعریف‌شده در آن، کمک کن در مسیر درست مرتبط با هدفم حرکت کنم. هدف من (اشاره به هدف) است. استخراج اطلاعات و نکات کلیدی از کتاب‌ها.
۱۰ یک برنامۀ یادگیری سریع برای آموزش زبان (زبان مد نظر) بنویس. این برنامه باید شامل برنامه‌های تمرینی روزانه، تمرین‌های مکالمه و تمرکز روی حفظ کردن عبارات کلیدی باشد. یادگیری یک زبان خارجی در مدت‌زمانی کوتاه.

پرامپت برای ساخت پست اینستاگرام / کپشن‌نویسی

این‌ها بهترین پرامپت‌های هوش مصنوعی برای ساخت پست در اینستاگرام و نوشتن کپشن جذاب هستند:

پرامپت کاربرد
۱ کسب‌وکار ما در زمینۀ (نام صنعت) فعالیت و (نام محصولات و سرویس‌ها) را تولید و عرضه می‌کند. چطور می‌توانیم برای اینستاگرام پست‌هایی بسازیم که هم ارزش پیشنهادی محصولاتمان را به (مخاطبان هدف) نشان بدهیم، هم لحن (لحن برند) را حفظ کنیم؟ در فایل‌ پیوست‌شده مزایای رقابتی برندمان مشخص شده است (آپلود فایل حاوی مزایای رقابتی) ایده گرفتن برای ساخت پست‌های مناسب و مرتبط در اینستاگرام.
۲ می‌خواهیم با اجرای یک کمپین در اینستاگرام، (نام برند) را به‌عنوان رهبر حوزۀ (نام صنعت) معرفی کنیم. این‌ لیست شاخص‌های کلیدی عملکردی است که برای این کمپین تعریف کرده‌ایم: (لیست KPIها)
چه ترکیبی از انواع محتواها را به کار بگیریم تا هم‌زمان با به تصویر کشیدن تخصصمان، دستیابی به (اهداف مد نظر) را راحت‌تر کنیم؟
پیدا کردن ترکیب طلایی محتواهایی که به رشد صفحه و دستیابی به اهداف کمک می‌کنند.
۳ (عدد) کپشن اینستاگرام بنویس که روی (موضوع پست) با لحن (لحن مد نظر) تأکید می‌کنند. این کپشن باید با هدف جلب توجه (مخاطبان هدف) نوشته شود و شامل این هشتگ‌ها بشود: (لیست هشتگ‌ها) نوشتن کپشن گیرا و بهینه‌شده برای پست اینستاگرام.
۴ (عدد) کپشن اینستاگرام بنویس که به (موضوع پست) مرتبط باشند و مخاطب را به فکر بیندازند. این کپشن‌ها برای (مخاطبان هدف) نوشته می‌شوند و قرار است (هدف) را دنبال کنند. لحن آن‌ها هم (لحن مد نظر) است. نوشتن کپشن کنجکاوکننده و جذاب برای پست اینستاگرام.
۵ به کپشن یک پست اینستاگرامی برای پروموت (نام محصول یا سرویس) نیاز دارم که با لحن (لحن دلخواه) نوشته شود. مخاطبان هدف این پست (مخاطبان هدف) هستند و هدفش (مشخص کردن هدف) است. (CTA مد نظر) به‌عنوان CTA کپشن در انتها آورده شود. نوشتن کپشن مناسب برای پست‌های تبلیغاتی در اینستاگرام.
۶ (عدد) ایده برای استفاده از میم‌ها برای پست‌های یک برند در حوزۀ (نام صنعت) پیشنهاد کن. این پست‌ها قرار است توجه (مخاطبان هدف) را جلب کنند و هدفشان (هدف) است. ایده گرفتن برای استفاده از میم‌ها برای ساخت پست در اینستاگرام.
۷ یک تصویر از (نام محصول) با پس‌زمینۀ (شرح پس‌زمینه) به سبک (سبک عکاسی) برای (نوع پست اینستاگرام، مثل پست ورقه‌ای، کاور ریلز یا…) بساز. در سمت (چپ، راست، بالا، پایین) فضای خالی لحاظ کن تا امکان اضافه کردن متن وجود داشته باشد. ساخت تصویر حاوی عکس محصول برای پست‌های اینستاگرامی.
۸ می‌خواهیم یک مجموعه محتوا برای انتشار در اینستاگرام درست کنیم تا تجربۀ مثبت مشتری‌ها در استفاده از (نام محصول یا سرویس) را به تصویر بکشیم. چه نوع فرمت محتوایی در اینستاگرم برای این منظور مناسب است و می‌تواند نتایج مثبت را همراه با درگیر کردن مخاطب نشان دهد؟ تعیین تکلیف فرمت محتوایی مناسب برای پست‌های اینستاگرامی با موضوعات مختلف.
۹ (عدد) کپشن برای پست اینستاگرامی مرتبط با (موضوع به‌خصوص) که شروعی درگیرکننده و طوفانی داشته باشند بنویس. هدف پست (شرح هدف) است و برای (مخاطبان هدف) ساخته می‌شود. کپشن‌ها باید با لحن (لحن مد نظر) نوشته شوند. ایده گرفتن برای نوشتن کپشن پست اینستاگرامی با اهداف به‌خصوص.
۱۰ برای پستی مطابق با ترند (شرح ترند) ایده بده. هدف (شرح هدف) است و می‌خواهیم پست بین (مخاطبان هدف) وایرال شود. برای این پست کپشنی با لحن (لحن مد نظر) هم بنویس. ایده گرفتن برای موج‌سواری روی ترندها به بهترین شکل ممکن.

پرامپت برای رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی

این پرامپت‌ها برای نوشتن رزومه و آماده‌ شدن برای مصاحبه‌های شغلی به کار گرفته می‌شوند:

پرامپت کاربرد
۱ بر اساس جزئیاتی که در فایل پیوست فرستادم، رزومه را بررسی کن و مطمئن شو تمام عناوین شغلی و دستاوردها دقیق و واقعی هستند. هر عدد، درصد یا ادعایی نادرست بود، آن را اصلاح کن. (آپلود رزومه و اطلاعات) بازبینی و اصلاح رزومه.
۲ بر اساس رزومه‌ای که پیوست شده است، یک درخواست برای آگهی شغلی‌ای که می‌فرستم آماده کن که کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد. (آپلود فایل رزومه و آگهی شغلی) ثبت درخواست برای یک آگهی شغلی به‌خصوص.
۳ اسم من (نام و نام خانوادگی) است و در (محل سکونت) زندگی می‌کنم. من (عدد) سال در زمینۀ (حوزۀ فعالیت) سابقه دارم و مدرک دانشگاهی‌ام (مدرک دانشگاهی) از دانشگاه (نام دانشگاه) است. از این اطلاعات برای نوشتن یک روزمۀ با کیفیت استفاده کن. این مهارت‌ها را هم به رزومه اضافه کن: (لیست مهارت‌ها) نوشتن یک رزومه از صفر.
۴ آگهی شغلی فایل پیوست را بررسی کن و بگو برای جلب توجه این کارفرما، باید چه مهارت‌هایی در رزومه‌ام را برجسته کنم. (آپلود فایل حاوی آگهی شغلی و رزومه) اصلاح رزومه برای تناسب با یک آگهی شغلی به‌خصوص.
۵ می‌خواهم درخواست خود را برای آگهی شغلی (موقعیت شغلی و شرکت خواهان نیرو) ثبت کنم. فایل این آگهی شغلی پیوست شده است. بر اساس این آگهی و ترجیحات کمپانی (نام شرکت خواهان نیرو) رزومه‌ام را بازبینی کن و اگر نیاز بود، تغییرات لازم را برای حرفه‌ای‌تر کردن لحن رزومه اعمال کن. (آپلود فایل آگهی شغلی و رزومه) بازبینی و بازنویسی رزومه برای تطابق با یک آگهی شغلی به‌خصوص.
۶ ارزش‌های اصلی کمپانی (نام شرکت) چیست و آن‌ها چطور پیروی از این ارزش‌ها را در فعالیت‌هایشان بازتاب می‌دهند؟ شناخت بهتر شرکت مصاحبه‌کننده قبل از رفتن به جلسۀ مصاحبه.
۷ چند تکنیک کاربردی و علمی برای غلبه بر استرس و اضطراب موقع مصاحبه‌های شغلی بهم بده. آماده‌سازی روانی و جلوگیری از مضطرب شدن هنگام مصاحبه.
۸ رزومه‌ای که در فایل پیوست فرستاده‌ام را بازبینی و عبارات تکراری و ربات‌گونه را حذف کن. نتیجۀ بازنویسی باید لحن حرفه‌ای رزومه را حفظ کند. (آپلود فایل رزومه) بازبینی و بازنویسی رزومه برای بهتر کردن آن.
۹ قرار است به یک مصاحبه برای (موقعیت شغلی) بروم. (عدد) سؤال فنی که احتمال دارد مصاحبه‌کننده بپرسد را همراه با جواب بگو. کسب آمادگی همه‌جانبه برای مصاحبه شغلی.
۱۰ چطور می‌توانم در یک مصاحبۀ شغلی، بدون زیر سؤال بردن توانایی‌هایم به نقاط ضعفی که دارم اشاره کنم؟ آماده شدن برای جواب دادن به سؤال‌های چالشی در مصاحبه‌های شغلی.

پرامپت برای تحلیل داده و گزارش‌نویسی

اگر تحلیلگر داده هستید، یا به هر شکلی کارتان به آنالیز داده گره خورده است، این ۱۰ پرامپت آماده رایگان به کارتان می‌آیند:

پرامپت کاربرد
۱ خلاصه‌ای ساده و قابل فهم از دیتاست فایل پیوست آماده کن که سهامداران ناآشنا به مباحث فنی به‌راحتی آن را درک کنند. (آپلود فایل دیتاست) تفسیر داده‌ها با زبان ساده و غیرفنی.
۲ با یک دیتاست کار می‌کنم که مقادیر نامعلوم زیادی دارد؛ یک کد پایتون بهم بده که بتوانم با استفاده از آن این مقادیر گم‌شده را مشخص کنم. تکمیل دیتاست‌های ناقص.
۳ می‌خواهم داده‌های موجود در دیتاست پیوست‌شده را با جدول یا گراف به تصویر بکشم. چه جدول یا گرافی برای این منظور بهترین انتخاب است؟ (آپلود فایل دیتاست) تصویرسازی از داده‌های یک دیتاست.
۴ با زبان قابل فهم بگو (کانسپت ناشناخته) چیست. فرض را بر این بگیر که من هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم و توضیحات را به ساده‌ترین شکل ممکن ارائه بده. یادگیری مفاهیم جدیدی که شناختی از آن‌ها ندارید.
۵ مقادیر ستون (ستون مد نظر) در فایل پیوست‌شده را بررسی کن و بگو آن‌ها چه تأثیری در تجزیه‌وتحلیل نهایی دارند. (آپلود فایل حاوی داده‌ها) ارزیابی نقش یک متغیر خاص در تجزیه‌وتحلیل.
۶ اطلاعات خام در فایل پیوست نتیجۀ یک نظرسنجی دربارۀ (موضوع نظرسنجی)، حاوی غلط‌های املایی زیاد در نوشتن نام خیلی از برندها است. فارغ از غلط‌های املایی، می‌خواهم بفهمم به نام هر برند در مجموع چند بار اشاره شده است. برای این کار باید همۀ شکل‌های املایی غلط همۀ برندها را یکی در نظر بگیری و در نهایت به من جواب بدهی. (فایل اطلاعات خام) تمیز و مرتب کردن داده‌های خام و پالایش‌نشده.
۷ دیتاست فایل پیوست شامل (جزئیات فایل و اطلاعاتی که در آن وجود دارند) می‌شود. می‌خواهم از این فایل دربارۀ (هدف مد نظر) اطلاعات به دست بیاورم. یک جدول بساز و در ستون‌های جداگانه، مقادیر هر متغیر را بنویس. (آپلود فایل دیتاست) تجزیه‌وتحلیل و مرتب کردن اطلاعات موجود در یک دیتاست.
۸ چند تکنیک کاربردی برای مرتب کردن این دیتاست به‌هم‌ریخته پیشنهاد بده. (فایل دیتاست) مرتب‌سازی اطلاعات پراکنده در دیتاست.
۹ جدول پیوست‌شده را تحلیل کن و بگو آیا به نظر این ادعات درست است؟ (شرح ادعا) + (آپلود جدول اطلاعات) بررسی درستی یا نادرستی نتیجه‌گیری از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات.
۱۰ دو ستون (ستون ۱) و (ستون ۲) در فایل پیوست را بررسی و ضریب همبستگی بین آن‌ها را محاسبه کن. آیا رابطۀ چشمگیری بین آن‌ها وجود دارد؟ (آپلود فایل دیتاست) بررسی رابطۀ بین دو متغیر در دیتاست.

پرامپت برای برنامه‌نویسی و کدنویسی

دنیای برنامه‌نویسی و کدنویسی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی بود که به‌شدت تحت تأثیر پیشرفت پلتفرم‌های AI قرار گرفت. جدول زیر، ۱۰ پرامپت آماده رایگان را نشان می‌دهد که به کار متخصصان این زمینه می‌آیند:

پرامپت کاربرد
۱ با زبان (زبان برنامه‌نویسی مد نظر) کدی بنویس که بتواند (تسک مد نظر) را انجام دهد. نوشتن کد برای کارهای ساده.
۲ یک راهنمای ساده و قدم‌به‌قدم برای آموزش نحوۀ عیب‌یابی (شرح یک ایراد یا باگ خاص) با (زبان برنامه‌نویسی مد نظر) بنویس. یادگیری نحوۀ دیباگینگ با یک زبان به‌خصوص.
۳ مجموعه اقدامات لازم برای بهینه‌سازی عملکرد کدها در (زبان برنامه‌نویسی یا فریمورک مد نظر) را برایم لیست کن. یادگیری نحوۀ بهبود عملکرد کدها در یک زبان یا فریمورک به‌خصوص.
۴ در حال یادگیری (زبان برنامه‌نویسی) هستم. لیستی از معتبرترین مراجع و ابزارهای ضروری این زبان را برایم آماده کن. کمک گرفتن برای تسهیل فرایند آموزش یک زبان برنامه‌نویسی.
۵ این تکه کد با زبان (زبان برنامه‌نویسی اول) نوشته شده است: (تکه کد)
آن را با زبان (زبان برنامه‌نویسی دوم) بازنویسی کن. مطمئن شو که کاربرد کد در زبان دوم همانی است که در زبان اول دارد.
تبدیل کدهای نوشته‌شده با یک زبان برنامه‌نویسی به زبانی دیگر.
۶ با زبان (زبان برنامه‌نویسی مد نظر) کار می‌کنم و با این خطا (پیام خطا) مواجه می‌شوم. دلیل رخ دادن این خطا را توضیح بده، روش‌های برطرف کردنش را بگو و توضیح بده چطوری از رخ دادن آن پیشگیری کنم. دیباگ کردن و رفع مشکل یک خطای به‌خصوص.
۷ کد زیر که با زبان (زبان برنامه‌نویسی) نوشته شده را بررسی و برای بهبود خوانایی، عملکرد و امنیت آن پیشنهادات لازم را بده. (تکه کد) بازبینی و اصلاح کدها.
۸ (کانسپت یا ابزار اول) را با (کانسپت یا ابزار دوم) مقایسه کن و با دلیل بگو که کدام‌یک از آن‌ها برای (انجام کاری به‌خصوص) مناسب‌تر هستند. مقایسۀ بین دو کانسپت یا ابزار برای انجام یک کار به‌خصوص.
۹ (عدد) پروژه برای یک برنامه‌نویس (سطح مهارت برنامه‌نویس) که با زبان (زبان برنامه‌نویسی مد نظر) کار می‌کند بساز. پروژه‌ها باید روی حوزۀ (حوزۀ مورد علاقۀ فرد) متمرکز باشند. ایدۀ پشت هر پروژه را خیلی خلاصه توضیح بده و ۲ یا ۳ قابلیت اصلی هرکدام را هم ذکر کن. ایده گرفتن برای پروژه‌های کاری یا تمرینی.
۱۰ در حال نوشتن یک کد با (زبان برنامه‌نویسی مد نظر) برای ساخت اپلیکیشنی (کاربرد اپلیکیشن) هستم. به چه کتابخانه‌هایی از این زبان نیاز دارم؟ آشنایی با کتابخانه‌های مهم و ضروری برای هر پروژه.

اینجا از شما دعوت می‌کنیم مقالۀ «آموزش طراحی سایت با هوش مصنوعی (در ۷ مرحله)» که مرتبط با این حوزه است را هم بخوانید.

در بخش بعدی توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید از این پرامپت‌ها استفاده کنید.

⭐ محتوای مرتبط: ۷ ابزار برای ساخت انیمیشن با هوش مصنوعی (رایگان و پولی)

نحوه استفاده از این پرامپت‌ها چگونه است؟

اول از همه وارد پلتفرم هوش مصنوعی (ChatGPT، Gemini یا Midjourney و DALL-E) می‌شوید. بعد از آن، هم می‌توانید عین پرامپت‌هایی که در این مقاله آورده‌ایم را در آنجا بنویسید، هم می‌توانید پرامپت‌ها را بر اساس شرایط خاص خودتان سفارشی‌سازی کنید.

توصیۀ طلایی: برای اینکه بهترین جواب را از انواع پلتفرم‌های هوش مصنوعی بگیرید، اول هر مکالمه از آن بخواهید خودش را جای متخصصی کارکشته در آن زمینۀ به‌خصوص قرار دهد. مثلاً اگر دنبال مشاورۀ بازاریابی هستید، به او بگویید: «فرض کن یک متخصص باتجربۀ بازاریابی هستی…»

پرامپت خوب ۸۰ درصد کار است!

اغراق نیست! نوشتن پرامپت خوب مساوی است با خروجی بهتر؛ پس موقع نوشتن درخواستتان، دقت به خرج دهید تا بهترین خروجی را دریافت کنید.

در این مقاله، بهترین پرامپت‌های هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلف را بررسی کردیم؛ از تولید محتوای بلاگ و ساخت عکس گرفته تا تحلیل داده و برنامه‌نویسی.

اگر می‌خواهید خودتان در نوشتن پرامپت‌های هوش مصنوعی حرفه‌ای شوید، مقاله «پرامپت هوش مصنوعی چیست و چطور یک پرامپت اصولی بنویسیم؟» را هم بخوانید.

لطفاً لینک این صفحه را برای دوستانتان هم بفرستید تا در نشر حداکثری یکی از کامل‌ترین بلاگ‌پست‌های وب فارسی در این رابطه به ما کمک کرده باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *