شرکت گوگل برای ارائه محتواهای باکیفیت تر و تجربه کاربری بهتر در سال 2014 از مفهوم EAT و سپس EEAT رونمایی کرد. استفاده از این قانون، بهترین روش برای نوشتن مقالات است. خصوصا برای یادگیری اصول نوشتن مقالات آموزشی می توانید در این چارچوب حرکت کنید.
آیا می دانید مفهوم E-E-A-T چیست ؟!
این EEAT در واقع هر حرف مخفف یک کلمه است که در لیست زیر به شما معرفی کرده ام با رعایت این موارد می توانید جزو رتبه های اول گوگل باشید و ماندگار بمانید:
- E(Expertise): این کلمه به معنی تخصص است. بررسی میشود که آیا مقاله ای که منتشر شده توسط نویسنده ای با
- دانش و تخصص بالا در وب سایتی که دانش و مهارت فنی و معتبر دارد منتشر شده باشد.
- A(Authoritativeness): در این مرحله اعتبار یا اقتدار سایت بررسی میشود که چقدر در زمینه حرفه ای خودش
- معتبر است و شناخته میشود.
- T(Trustworthiness): درنهایت اعتمادپذیری وب سایت مورد بررسی قرار میگیرد که آیا منبع موثقی دارد؟ یا
- اطلاعات و منشا منابع مشخص شده است یا خیر؟
- این الگوریتم به عنوان یک معیار ارزیابی برای رتبه بندی صفحات سایت به طور مستقیم تاثیر ندارد. EAT برای
- ارزیابی کیفیت نتایج جستجو(Search Quality Rating Guidelines) توسط ارزیابان کیفیت استفاده میشود.
- سال 2021 شرکت گوگل یک حرف E به ابتدای این الگوریتم اضافه کرد. حرفی که اضافه شد مخفف کلمه
- Experience است و مفهوم آن این است که نویسنده یا محتوا باید تجربه واقعی و دست اول در رابطه با موضوع داشته باشد.
اما فایده و اهمیت الگوریتم EEAT چیست؟
چارچوب EEAT یکی از مهم ترین معیارهایی است که گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت معرفی کرده؛ به طوری که بسیاری از صفحات رتبه اول که ماندگار هم هستند از این اصول پیروی می کنند. شرکت گوگل در راهنمای رتبه بندی کیفیت (Quality Rater Guidelines) اعلام کرد، کارشناسان میتوانند به کمک این چارچوب محتواهایی که برای کاربران مفیدتر، قابل اعتمادتر و معتبرتر هستند را تشخیص دهند.
یکی از دلایل اهمیت این الگوریتم مربوط به گرفتن رتبه بهتر برای محتوای واقعی نسبت به محتوای جعلی و فیک است. این یعنی متن تخصصی و مبتنی بر شواهد، در جایگاه بالاتر قرار گیرد و محتوای صرفاً بازنویسیشده یا جعلی به حاشیه رانده شود.
فایده رعایت EEAT چیست ؟!
فایده EEAT برای صاحبان وب سایت ها این است که هرچه محتوای تخصصی تر و با تجربه دسته اولی داشته باشند،
حتی با بروزرسانی های الگوریتمی گوگل نیز در صفحه اول گوگل باقی می مانند. ما نیز در وب سایت هرمس با انتشار محتواهایی براساس تجربیات واقعی خودمان و تخصصی که داریم، تمامی چارچوب های این الگوریتم را رعایت میکنیم. البته که هدف اصلی مرکز آموزش هرمس انتشار مطالبی است که نیاز و هدف کاربران مطابقت داشته باشد.
مثال استفاده از EEAT در مقاله نوشتن
به طورمثال تخصص من در سئو باعث میشود محتوا و مقالاتی که تولید میکنم براساس تجربیات شخصی خودم باشد و به عنوان مقاله ای مفید و معتبر به کاربران کمک کند. اما اگر شخصی که هیچ تجربه و سابقه ای در رابطه با سئو نداشته باشد و مطالب سطح پائین منتشر کند، باعث میشود کاربران هیچ اعتمادی به آن مقاله نداشته باشند! به عنوان نمونه؛ شخصی که قصد دارد درباره دوره آموزشی MBA مقاله تولید کند، باید حتما در این دوره شرکت کرده باشد و حتی بهتر است سابقه مدیریتی داشته باشد. در غیر اینصورت
ماندگاری در گوگل چقدر برای شما اهمیت دارد؟!
اگر میخواهید در رتبه های صفحه اول گوگل بمانید باید محتوای شما کامل و مفید باشد. در غیر اینصورت؛ ارزیابان کیفیت گوگل آن محتوا را به عنوان مقاله ای فاقد اعتبار شناسایی کرده و حتی گاهی در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده نخواهد شد.
نکته: اگر تعداد مطالب بی کیفیت زیاد باشد گوگل کل سایت را جریمه کرده و دیگر در نتایج نمایش نمیدهد.
مقایسه محتواهای آموزشی با رعایت چارچوب EEAT
به دلیل اینکه محتواهای آموزشی تاثیر مستقیمی بر اعتماد و یادگیری کاربران دارند، رعایت کردن این چارچوب ارزیابی ، یک ضرورت محسوب میشود. بیایید این معیارها را در وب سایت مرکز آموزش هرمس بررسی کنیم.
اولین معیار Experience (تجربه شخصی ):
باتوجه به اینکه کاربرانی که در یک سایت آموزشی به دنبال یادگرفتن اطلاعاتی هستند که قابل اعتماد باشد، نویسنده یا مدرس آن دوره باید تخصص و تجربه واقعی خودش را منتقل کند. علاوه بر آن، مطالبی که برای اثبات خود از منابع معتبر یا رفرنس ها استفاده میکنند، تاثیر بیشتری بر اعتماد مخاطبان دارند. با استفاده کاربردی از منابع و شرح موضوع به صورت تجربه واقعی، مخاطب متوجه میشود که نویسنده در عمل نیز با این موضوع درگیر بوده است.
البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که تمامی منابع معتبر که در نتایج جستجو وجود دارند به زبان انگلیسی نوشته شده اند. پس میتوان گفت یادگیری زبان انگلیسی یکی از مزیت های رقابتی میان نویسندگان محتوا به شمار می آید.
اگر تولیدکننده محتوا یا مدرسی هستید که نیاز دارید مطالب معتبر و مفید برای مخاطبانتان تولید کنید، توصیه میکنم یادگیری زبان انگلیسی را جزو اولویت های کاری خود قرار دهید.
معیار بعدی Expertise (تخصص) :
ارزیابان کیفیت در وب سایت ها توقع دارند وقتی وارد یک صفحه میشوند با اطلاعات واقعی و تخصصی مواجه شوند.اما اگر محتوای تولید شده و نویسنده، دانش و تخصص کافی نداشته باشند، کاربران هیچ اعتمادی نکرده و رتبه سایت در نتایج گوگل پایین می آید .
به طور مثال یک بلاگر متنی را تصور کنید که بدون هیچ تخصصی یک بررسی و نقد حرفهای در زمینه معرفی گوشیهای جدید پرچمدار سامسونگ بنویسد. ؛ طبیعتاً اگر این فرد اطلاعات و تخصص کافی در زمینه امکانات و ویژگیهای گوشی هوشمند را نداشته باشد؛ مقاله خروجی این شخص متریکهای لازم را برای به دست آوردن جایگاه برتر در صفحه اول گوگل نخواهد داشت ! این در واقع به بحث داشتن تخصص در این مبحث چهارگانه EEAT برمیگردد
Authoritativeness (اعتبار):
اگر یک سایت تمام این موارد را رعایت کند و با اصول و قواعد پیش برود ولی دربین کاربران هیچ اعتباری نداشته باشد در نتایج جستجو دیده نمیشود! برای کسب اعتبار بهتر است به طور مداوم در شبکه های اجتماعی یا انجمن های حرفه ای شرکت کنید. قطعا گرفتن بازخورد و نظر مثبت از مخاطبان تاثیر زیادی بر افزایش اعتبار ” برند ” دارد.
شاید تعجب کنید اما داشتن اطلاعات کافی در زمینه مشخصات کسب و کار یکی از متریکهای این بخش به شمار میرود. به طور مثال ناقص بودن صفحه اطلاعات درباره ما و اطلاعات تماس با ما ممکن است نقطه ضعفی برای اعتبار وب سایت شما به شمار برود. حتی این موضوع ممکن است روی رتبههای کل وب سایت شما تاثیر منفی داشته باشد .
Trustworthiness(اعتماد):
محتوایی که یک برند تولید میکند باید شفاف، دقیق و صادقانه باشد. به طور مثال؛ امنیت در این برندهای آموزشی حرف اول را میزند، زیرا اگر حریم خصوصی مخاطبان رعایت نشود هیچ اعتمادی به دست نمی آید. علاوه بر این محتواهای آموزشی با از اغراق و وعده های بیهوده پرهیز کنند. همچنین درج منابع و رعایت حق کپی رایت از مواردی هستند که به افزایش اعتماد کاربران کمک میکند.
چطور میتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید؟ به طور مثال با ارائه خدمات فروش مشاورهای ” قبل از خرید ” میتوانید اعتمادسازی کنید . همچنین با بیان واضح و شفاف خدمات پس از فروش، همچنین ارائه ضمانتنامههای لازم ( در صورت وجود) میتوان سیگنالهای اعتماد برند را در وب سایت خود تقویت نمود.
کاربرد الگوریتم EEAT و تاثیر آن در رتبه صفحات
به گفته خود گوگل چارچوب EEAT تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی نتایج جستجو ندارد. اما به صورت غیرمستقیم تاثیر جدی بر صفحات می گذارد. یکی از تاثیرات غیرمستقیم آن این است که گوگل برای تعیین محتواهای باکیفیت و قابل اعتماد از این چارچوب استفاده میکند. به ویژه در موضوعات حساسی مانند YMYL که برای صفحات مربوط به پزشکی، مالی و غیره باشد.
- قطعا اگر یک سایت EEAT نداشته باشد، حتی با سئو تکنیکال نیز نمیتواند رتبه بگیرد.
- طی آپدیت هایی که گوگل انجام میدهد صفحاتی که فاقد این چارچوب مشخص باشند معمولا دچار افت رتبه میشوند.
- مخصوصا سایت های آموزشی که بدون تجربه یا تخصص واقعی تولید محتوا کرده باشند.
جمع بندی کاربرد EEAT برای کسب رتبه صفحه اول
طبق تجربه هایی که به شخصه به عنوان یک سئوکار سایت آموزشی دارم، وقتی محتوای شما قابل اعتماد و معتبر باشد باعث میشود تعداد کلیک کاربران روی لینک بیشتر شود. همچنین کاربران زمان بیشتری در صفحه می مانند و نرخ بازگشت یا Bounce Rate کاهش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنم در دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ و سئو در سایت مرکز آموزش هرمس شرکت کنید.
No comment