راهنمای بازاریابی برای فروشگاه‌ اینترنتی (۱۰ تکنیک موثر) بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی مثل چوب و ابزار برای نجار است؛ همان‌قدر واجب و حیاتی! بدون بازاریابی فروشگاه شما نه مشتری دارد و نه فروش آنچنانی. در این مقاله راه‌ و روش‌های بازاریابی فروشگاه اینترنتی را توضیح داده‌ایم.

رشد تعداد فروشگاه‌های اینترنتی حیرت‌انگیز است و رقابت در این بازار شلوغ بسیار سخت!

اگر به‌تازگی یک فروشگاه آنلاین ساخته‌اید، برای اینکه در این رقابت سهمی داشته باشید، باید نهایت تلاش خود را برای بیشتر دیده شدن و جذب ترافیک برای سایت‌تان به کار ببندید.

اینجا است که اهمیت بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی مشخص می‌شود. با رویکردهای مختلف بازاریابی، می‌توانید نامی برای سایت خود دست‌وپا کنید و برای جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش برنامه بریزید.

در این مقاله، فرض را بر این می‌گیریم که پایگاه اصلی فعالیت شما سایت است و راهکارهایی که قرار است بررسی کنیم هم به کار سایت‌ها می‌‌آیند!

جلوتر می‌گوییم که چرا تمرکز روی اینستاگرام به‌عنوان پایگاه اصلی عاقبت خوشی ندارد و به چه دلیل در تعداد زیادی از مقالاتمان تأکید اکیدی روی داشتن سایت برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین کرده‌ایم.

سرور فروشگاهی لیمو 🍋 سرور فروشگاهی مدیریت‌شده، یک راه‌حل اختصاصی برای فروشگاه‌های اینترنتی متوسط تا بزرگ است. با این سرویس، سرعت و امنیت بی‌مثالی را تجربه کنید.

شروع قیمت از
۱,۴۹۰ هزار تومان

خرید سرور فروشگاهی

اما قبل از هر کاری، بیایید جواب کامل‌تری به پرسش زیر بدهیم و مقاله را این‌طور آغاز کنیم.

چرا بازاریابی برای فروشگاه‌ اینترنتی از نان شب واجب‌تر است؟

پاسخ ساده است: وقتی مشتری نداشته باشید، چطور می‌خواهید سود کسب کنید؟!

دنیای اینترنت، رقابت را به سطح جدیدی برده است. در هر حوزه‌ای که فعال باشید، کلی رقیب دارید که در حال تلاش برای تصاحب بخش بزرگ‌تری از بازار هستند؛ بنابراین، اگر برای بازاریابی برنامه نداشته باشید و بخواهید به قضاوقدر اتکا کنید، راه به جایی نخواهید برد.

حقیقت این است که مخاطبان ترجیح می‌دهند سراغ کسب‌وکاری بروند که نام آن برایشان آشنا است. اگر استراتژی بازاریابی خوبی را پیش گرفته باشید، توانسته‌اید آگاهی از برند را بالا ببرید و به‌دنبال آن، نام کسب‌وکارتان را سر زبان‌ها بیندازید.

به‌علاوه، بازاریابی می‌تواند به جذب لید بیشتر هم کمک کند. وقتی بیشتر در معرض دید قرار بگیرید، بالطبع بازدیدکنندگان بیشتری هم وارد سایت خواهند شد. بازدیدکنندگانی که احتمالاً قصد خرید دارند و باید برای تبدیل آن‌ها به خریدار نهایی تلاش کنید.

در نتیجه، بازاریابی درست می‌تواند به جذب مشتری بیشتر منجر شود و این همان چیزی است که هر فروشگاه آنلاینی به آن نیاز دارد. مشتری بیشتر یعنی فروش بیشتر و فروش بیشتر یعنی افزایش سودآوری.

چرا بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی ضرورت دارد؟

حالا بیایید ببینیم باید از بین بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) و بازاریابی سنتی، کدام‌یک بیشتر به کار شما می‌آید.

پیشنهاد خواندنی: سایت‌مان را چطور به درآمد برسانیم؟ (۱۰ روش کسب درآمد از سایت)

دیجیتال مارکتینگ در برابر بازاریابی سنتی: کدام مناسب شماست؟

حرف آخر را اول بزنیم! طبیعتاً وقتی زمین بازی اینترنت باشد، دیجیتال مارکتینگ رویکرد منطقی‌تری به حساب می‌آید.

در بازاریابی سنتی، هدف‌گیری دقیق مخاطبان ممکن نیست! نهایتاً بتوانید با دقت پایین سراغ مخاطبانی که می‌خواهید توجهشان را جلب کنید، بروید. از جملۀ معروف‌ترین کانال‌های این نوع بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیلبورد
  • روزنامه
  • رادیو
  • تلویزیون
  • تراکت

با اینکه این کانال‌ها و به‌طور کلی بازایابی سنتی همچنان هم فواید خاص خود را دارد، نباید از گسترش سریع متدهای دیجیتال مارکتینگ و افزایش روزافزون محبوبیت آن‌ها غافل شد.

برخلاف متدهای سنتی، در دیجیتال مارکتینگ، هدف‌گیری با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود. روش‌های مختلف آن بسیار راحت‌تر اجرا می‌شوند و بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازاریابی سنتی به حساب می‌آید. به‌دنبال امکان هدف‌گیری دقیق، نرخ تبدیل هم بالاتر می‌رود و ROI بیشتری را شاهد خواهیم بود!

به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک که از پس تأمین هزینه‌های سنگین بازاریابی سنتی برنمی‌آیند، رویکردهای دیجیتال مارکتینگ را جذاب و معقول می‌بینند. وقتی هزینۀ تبلیغ در کانال‌های تلویزیونی را با اجارۀ بنر در یک سایت پربازدید مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت قیمتی فاحش می‌شویم. اولی به‌مراتب گران‌تر از دومی تمام خواهد شد!

علاوه‌بر این‌ها، باید بدانید که اغلب رویکردهای بازاریابی دیجیتال، در دسته‌بندی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرند. به بیان خیلی ساده، یعنی به‌جای اینکه شما دنبال مشتری برای کسب‌وکار خود بگردید، اقداماتی را انجام می‌دهید که به‌واسطۀ آن‌ها، مشتری شما را پیدا خواهد کرد!

نکتۀ مهم دیگر اینکه بازاریابی سنتی معمولاً محدود به مکان است. درحالی‌که رویکردهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال، نه در قید مکان هستند و نه حتی در قید زمان! در نتیجه، امکان دستیابی به طیف بسیار گسترده‌تری از مخاطبان هدف وجود خواهد داشت.

پیشنهاد خواندنی: ۰ تا ۱۰۰ آموزش ساخت سایت فروشگاهی (راهنمایی برای شروع)

بنابراین، دیجیتال مارکتینگ قطعاً گزینۀ بهتری برای فروشگاه‌های آنلاین محسوب می‌شود. مخصوصاً اگر پایگاه اصلی این فروشگاه یک سایت باشد (اگر قصد دارید کار را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید، حتماً باید سایت بسازید)، با راهکارهای این نوع بازاریابی می‌توانید با صرف هزینه‌های قابل قبول، سیلی از مشتری و پول را روانۀ فروشگاه آنلاین خود کنید.

اما چطور می‌توان بازاریابی فروشگاه اینترنتی را به ایدئال‌ترین حالت ممکن انجام داد؟ تکنیک‌هایی وجود دارند که با انجام آن‌ها، این مهم تحقق می‌یابد. در بخش بعدی، راجع‌به این تکنیک‌ها صحبت خواهیم کرد.

خرید هاست ووکامرس هاست WooCommerce لیموهاست بین فروشگاه اینترنتی خوب و عالی، فاصله به اندازۀ یک هاست باکیفیت است! با خرید هاست ووکامرس لیمو، سرعت و عملکرد سایت فروشگاهی‌تان را بهبود ببخشید.

شروع قیمت از
۲۴۰ هزار تومان

خرید هاست ووکامرس

تکنیک‌های بازاریابی فروشگاه اینترنتی (۱۰ تکنیک موثر)

از اینجا کار ما شروع می‌شود. تا اینجای مقاله، راجع‌به اهمیت بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم و گفتیم که دیجیتال مارکتینگ برای این نوع فروشگاه‌ها بهتر از روش‌های سنتی مارکتینگ عمل می‌کند.

حالا می‌خواهیم به اصل مطلب بپردازیم و از تکنیک‌هایی بگوییم که یک فرایند بازاریابی درست‌وحسابی را ممکن می‌کنند.

پیشنهاد خواندنی: سئو چیست؟ هرآنچه باید بدانید

۱. روی سئو سایت‌تان کار کنید

به ساده‌ترین بیان، منظور از سئو (SEO)، بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف سایت برای تصاحب جایگاه‌های برتر در نتایج جست‌وجو است.

سئو کردن فروشگاه اینترنتی از منظر بازاریابی اهمیت دارد؛ چون مردم هر روز جست‌وجوهای بسیاری را برای یافتن محصولاتی که شما می‌فروشید انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید لینک صفحات سایت شما هم در بین نتایج دیده شوند، باید روی سئو سایت کار کنید!

قرارگیری در نتایج برتر، ترافیک ورودی سایت را هم افزایش می‌دهد که از جنبه‌های گوناگون، یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود.

سئو مبحث نسبتاً گسترده‌ای است و برای بالا بردن صفحات در نتایج جست‌وجو، باید از یک مختصص این حوزه کمک بگیرید؛ ولی به‌طور کلی، انجام اقدامات زیر به بهینه‌تر شدن سایت و افزایش شانس راهیابی به بالای نتایج منجر خواهد شد:

  • تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن عباراتی که مخاطبان هدف جست‌وجو می‌کنند و استفاده از آن‌ها در محتواهای مختلف سایت؛
  • بهینه‌سازی ساختار سایت و خلق یک تجربۀ کاربری عالی و مثال‌زدنی؛
  • دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر برای اثبات ارزشمندی محتویات سایت به موتورهای جست‌وجو.

علاوه‌بر این‌ها، سرعت بارگذاری صفحات سایت هم روی سئو آن تأثیر چشمگیری خواهند داشت. سایت‌های سریع هم بازدیدکنندگان، هم کرالرهای موتورهای جست‌وجو را راضی می‌کنند؛ پس قرارگیری صفحات آن‌ها در نتایج جست‌وجو هم اتفاقی قابل‌پیش‌بینی است. (در صورت برخورداری از دیگر فاکتورها)

یکی از مهم‌ترین شروط در دستیابی به حداکثر سرعت، بنا کردن سایت روی هاستی پرسرعت و مناسب است. هاستی که از همۀ خصوصیات یک سرویس میزبانی ایدئال برخوردار باشد و با فراهم کردن هرآنچه لازم است، عملکرد بی‌نظیر سایت را ممکن کند.

اگر دنبال سرویس میزبانی خوب می‌گردید، به صفحۀ خرید هاست بروید و بسته به شرایط خاص سایت‌تان، گزینۀ مناسب برای میزبانی را تهیه کنید.

پیشنهاد خواندنی: ایمیل مارکتینگ چیست؟ آموزش طراحی کمپین بازاریابی ایمیلی

۲. از ایمیل مارکتینگ برای جذب لید استفاده کنید

شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد، اما ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌هایی است که می‌توانید با اجرای آن، جذب لید را تسهیل کنید و میزان فروش را بالا ببرید.

خیلی‌ها فکر می‌کنند دوران ایمیل به سر رسیده است؛ درحالی‌که آمار به‌وضوح چنین باوری را رد می‌کند! طبق اطلاعات منتشرشده در سایت OptinMonster، نزدیک به ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، از بازاریابی ایمیلی به‌عنوان مهم‌ترین کانال برای بازگرداندن مشتریان بهره می‌برند!

برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری برای فروشگاه‌تان جدب کنید، از همان روزهای اولیه، باید با روش‌های مختلف دنبال به دست آوردن آدرس ایمیل بازدیدکنندگان باشید. آدرس‌های ایمیلی که قرار است بانک ایمیلی شما را تشکیل دهند و ایمیل‌هایی که آماده می‌کنید را برای آن‌ها بفرستید.

بعد از جمع‌آوری مقدار قابل توجهی از آدرس‌های ایمیل، دنبال‌کنندگان را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید. لزوماً همۀ مخاطبان هدف شما خصوصیات کاملاً یکسانی ندارند! به همین خاطر است که باید آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنید تا امکان ارسال ایمیلی حاوی محتویات دلخواه برای هر دسته، فراهم شود.

بازاریابی ایمیلی، یک رویکرد خارق‌العاده برای افزایش فروش و اطلاع‌رسانی پیرامون عرضۀ محصولات جدید است. پیام‌های ارسالی می‌توانند قالب‌های گوناگونی را به خود بگیرند. از خبرنامه‌ گرفته تا تبلیغ سرویس و محصولی به‌خصوص.

زمانی که ایمیل‌ها با توجه به کاربران هر دسته‌بندی آماده شوند و حاوی محتوایی باشند که آن‌ها مشتاق مصرفش هستند، شاهد افزایش نرخ تعامل با ایمیل‌های ارسالی خواهید بود.

هاست ایمیل خرید هاست ایمیل هاست ایمیل لیموهاست، راه‌حلی مطمئنی برای ارسال ایمیل به کاربران و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر بازاریابی ایمیلی است.

شروع قیمت از
۷۹۰ هزار تومان

مشاهدۀ پلن‌ها

شخصی‌سازی پیام‌های ارسالی از روش‌های مختلفی قابل انجام است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها، درج نام گیرنده در ابتدای پیام است. همین کار کوچک، قدم بزرگی است در راستای جلب توجه حداکثری و افزایش اثربخشی ایمیل مارکتینگ.

بنابراین، با ایمیل مارکتینگ می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را برای آن‌هایی که قبلاً از خود علاقه نشان داده‌اند (یعنی احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری بیشتر است) پروموت کنید.

برای اینکه در اجرای این رویکرد موفق عمل کنید، به برخی ابزارها و البته یک هاست ایمیل خوب نیاز خواهید داشت. داشتن هاست ایمیل از آن جهت مهم است که این نوع سرورها، مختص ارسال و دریافت ایمل پیکربندی می‌شوند و اگر قرار است سراغ ایمیل مارکتینگ بروید، حتماً باید آن را تهیه کنید.

با مراجعه به صفحه خرید هاست ایمیل، به پلن‌های متنوعی از این نوع هاست دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بسته به نیازی که دارید، سرویسی ایدئال را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.

پیشنهاد خواندنی: هاست ایمیل چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

۳. حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید

مگر غیر از این است که بخش قابل توجهی از زندگی هر روز اغلب ما در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود؟! با این اوصاف، چشم‌پوشی از پتانسیل بالای این پلتفرم‌ها (مثلاً اینستاگرام) جهت بازاریابی فروشگاه اینترنتی، یک اشتباه نابخشودنی است.

البته که روی دیگری از ماجرا هم وجود دارد. منظورمان این است که برخی ارزش بیش از حدی برای شبکه‌های اجتماعی قائل می‌شوند و تمام تمرکزشان را به فعالیت در چنین پلتفرم‌هایی معطوف می‌کنند.

یادتان باشد که بهتر است از شبکه‌های اجتماعی برای پروموت فروشگاه آنلاین (یعنی سایت فروشگاهی) استفاده شود؛ چون زمانی که قرار باشد به‌عنوان پایگاه اصلی فعالیت کنند، گرفتار چرخه‌ای از اشتباهات تکراری خواهید شد.

اما خب هیچ ایرادی ندارد اگر در این پلتفرم‌ها اکانت داشته باشید و از آن اکانت‌ها برای بیشتر دیده شدن کسب‌وکار خود کمک بگیرید! نه‌تنها ایرادی در کار نیست، بلکه این مورد یکی از اقدامات مؤثر درراستای بازاریابی فروشگاه اینترنتی هم محسوب می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: مراحل راه اندازی سایت و هر آنچه که باید بدانید

همان‌طور که چند خط بالاتر هم گفتیم، روزانه میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی مختلف وقت می‌گذرانند؛ به احتمال خیلی زیاد، مخاطبان هدف شما هم از این قاعده مستنثی نیستند و برای اینکه در معرض دید آن‌ها قرار بگیرید، باید برای فعالیت حرفه‌ای و حساب‌شده در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی برنامه بریزید.

بررسی کنید و ببینید مشتریان بالقوۀ فروشگاه اینترنتی شما، بیشتر در کدام پلتفرم حاضر هستند. اگر پاسخ به چند شبکۀ اجتماعی گوناگون ختم می‌شد، در صورت برخورداری از منابع لازم، می‌توانید فعالیت در همۀ پلتفرم‌ها را مد نظر داشته باشید؛ ولی اگر با کمبود منابع و بودجه مواجهید، سراغ آن پلتفرمی بروید که عمدۀ مخاطبان در آن وقت می‌گذارنند.

خوب است بدانید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودش یکی از زیرشاخه‌های درخت تنومند دیجیتال مارکتینگ است؛ یعنی با شکلی مستقل از بازاریابی طرف هستیم که انگلیسی‌زبان‌ها به آن Social Media Marketing یا SMM می‌گویند و قطعاً به بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی هم کمک خواهد کرد.

نکتۀ خیلی مهم: نوع دیگری از بازاریابی هم وجود دارد که به اینفلوئنسر مارکتینگ موسوم است. با اینکه این نوع مارکتینگ می‌تواند خارج از شبکه‌های اجتماعی هم انجام شود، ولی در بیشتر مواقع، زمین بازی اصلی آن همین پلتفرم‌ها هستند. اینفلوئنسر مارکتنیگ هم یک رویکرد بسیار خوب برای پروموت سایت فروشگاهی شما به حساب می‌آید.

پیشنهاد خواندنی: بهترین cms فروشگاه ساز کدام است و چرا؟!

۴. بازاریابی محتوایی را جدی بگیرید

اگر یادتان باشد، بالاتر گفتیم که دیجیتال مارکتینگ بازاریابی درونگرا است؛ یعنی به‌جای اینکه سعی کنید برند و محصول را در چشم مخاطب فرو کنید، اقداماتی را انجام خواهید داد که در نتیجۀ آن‌ها، مخاطب هدف کسب‌وکار شما را پیدا خواهد کرد.

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing، یکی از درونگراترین رویکردهای بازاریابی است! این روش جذاب که قدمتی دیرینه دارد، کارآمدی‌اش را در جذب ترافیک و جلب اعتماد به برند ثابت کرده است.

اگر بخواهیم تعریفی خیلی سرراست برای این نوع بازاریابی ارائه کنیم، باید بگوییم Content Marketing یعنی خلق محتوا پیرامون مسائلی که مخاطب هدف دربارۀ آن‌ها پرسش دارد!

به این ترتیب، وقتی مخاطبان برای دریافت پاسخ خود سراغ گوگل (یا دیگر موتورهای جست‌وجو) می‌روند، احتمال اینکه صفحات وبلاگ شما در نتایج جست‌وجو نمایش داده شوند، زیاد خواهد بود. اجازه دهید با یک مثال موضوع را شفاف‌تر کنیم.

برفرض که فروشگاه اینترنتی شما در زمینۀ فروش گیاهان آپارتمانی فعال است. احتمالاً یکی از دغدغه‌های مخاطبان هدف، آشنایی با گیاهانی است که امکان نگهداری از آن‌ها در آپارتمان‌های کم‌نور وجود دارد.

پس آن‌ها سراغ موتورهای جست‌وجو می‌روند و دنبال اسامی این نوع گیاه‌ها می‌گردند. اگر محتوایی درخور و باکیفیت آماده کرده باشید، می‌توانید با قرارگیری در جایگاه‌های برتر صفحۀ نتایج، سیلی از مخاطبان را روانۀ سایت خود کنید.

کانتنت مارکتینگ برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی

موفقیت در بازاریابی محتوایی، دستاوردهای زیادی خواهد داشت. مثلاً اینکه سئو سایت بهتر خواهد شد، اعتبار برند هم نزد مشتریان بالقوه و هم نزد گوگل و همکارانش بیشتر می‌شود، ترافیک سایت بالا می‌رود و….

اگر مسیر را درست چیده باشید، می‌توانید روی تبدیل شدن بازدیدکنندگان به خریدار نهایی حساب باز کنید. اتفاقی که به افزایش فروش و سودآوری منجر می‌شود.

نکته: برای پیدا کردن پرسش‌ها و دغدغه‌های مخاطبان، نباید به حدسیات اتکا کنید! تحقیق کلمات کلیدی یا همان Keyword Research، روشی است که به کارتان می‌آید.

پیشنهاد خواندنی: فروش اینترنتی موفق با ۱۰ تکنیک فوق‌العاده موثر

۵. از طراحی سایت فروشگاهی‌تان غافل نشوید

ظاهر سایت، حکم دکور یک فروشگاه فیزیکی را دارد. همان‌طور که چیدمان وسایل در یک فروشگاه فیزیکی می‌تواند مشتری را جذب یا دفع کند، ظاهر و طراحی سایت هم می‌تواند تأثیر به‌سزایی روی رضایت یا عدم رضایت بازدیدکنندگان بگذارد.

بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم که سایت باید مرکز تمام فعالیت‌های تجاری فروشگاه آنلاین شما باشد. هدف این است که مشتری بالقوه در نهایت وارد سایت شود و خرید خود را در آنجا به سرانجام برساند.به همین خاطر، طراحی سایت فروشگاهی باید به‌گونه‌ای باشد که اثری ماندگار روی کاربر بگذارد و رضایتش را اولین برخورد جلب کند.

اول از همه این نکته را مد نظر داشته باشید که یک طراحی ایدئال، باید نمایانگر برند شما و ارزش‌هایی که دارد باشد. اینکه می‌گویند عقل مردم به چشمشان است، حداقل در این مورد کاملاً صدق می‌کند!
بازدیدکنندگان، کسب‌وکار اینترنتی شما را براساس ظاهر سایت زیر ذره‌بین قضاوت می‌برند. بنابراین، یک طراحی زیبا و در عین حال مطابق با اصول برندینگ مجموعه، از اوجب واجبات است.

پیشنهاد خواندنی: ۱۳ ترند طراحی سایت در سال ۲۰۲۴

تداوم و یکپارچگی در همۀ قسمت‌های یک طرح خوب دیده می‌شود. ضمن اینکه موبایل فرندلی بودن، یک شرط اجتناب‌ناپذیر است؛ چون درصد خیلی زیادی از کاربران اینترنت با تلفن‌های همراهشان در دهکدۀ جهانی گشت‌وگذار می‌کنند.

یک طرح خوب نباید سرعت بارگذاری صفحات را پایین بیاورد و اتفاقاً برعکس، باید تمام خصوصیات لازم برای فراهم کردن UX (تجربۀ کاربری) بی‌نظیر را فراهم کند.

بهتر است کار را به کاردان بسپارید و از یک طراح حرفه‌ای در این رابطه کمک بگیرید؛ ولی اگر به هر دلیلی می‌خواهید خودتان فرایند خطیر طراحی را پیش ببرید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از ابزارها و صفحه‌سازهایی مثل المنتور کمک بگیرید تا حداقل مطمئن باشید همه‌چیز روی روال و به‌شکلی درست پیش می‌رود.

پیشنهاد خواندنی: صفحه‌ساز المنتور چیست؟

۶. از افیلیت مارکتینگ جواب می‌گیرید

افیلیت مارکتینگ یک مثلث است که از اضلاع زیر تشکیل شده است:

  1. مشتری یا خریدار
  2. افیلیت (تبلیغ‌کنندۀ محصول)
  3. برند یا کسب‌وکار (فروشندۀ محصول)

روال کار به این شکل است که افیلیت‌ها، در برنامه‌های افیلیت برندها شرکت می‌کنند و درازای فروش محصولات آن‌ها، مقدار مشخصی کمیسیون به جیب می‌زنند.

هرکسی که جامعه‌ای از مخاطبان برای خودش دست‌وپا کرده باشد، می‌تواند روی کسب سود از این طریق حساب باز کند؛ به شرطی که جامعۀ مخاطبانش به او اعتماد کامل داشته باشند و از طریق لینکی که او در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، اقدام به خرید محصول کنند.

شما هم می‌توانید چنین سازوکاری را برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود پیاده کنید. فقط کافی است لینک‌هایی اختصاصی برای افیلیت‌های مشتاق به همکاری فراهم کنید. آن‌ها هم باید با خلق محتوای مناسب که بتواند توجه مخاطبانشان را جلب کند، فروشگاه یا محصولی خاص را تبلیغ کنند (ترجیحاً به‌صورت غیرمستقیم و زیرپوستی)؛ سپس، وقتی کاربری از طریق لینک آن‌ها وارد سایت می‌شود و خرید انجام می‌دهد، مبلغی از پیش تعیین‌شده به حساب افیلیت (همان فرد تبلیغ‌کننده) واریز خواهد شد.

این رویکرد کاملاً برد برد است. فروشگاه شما شاهد افزایش فروش خواهد بود و افیلیت هم به کمیسیونش می‌رسد. به‌علاوه، می‌توان از افزایش ترافیک سایت و بالا رفتن آگاهی از برند هم به‌عنوان مزایای جانبی چنین سیستمی نام برد.

پیشنهاد همکاری: اگر محتوا تولید می‌کنید و به‌واسطۀ این کار، جامعه‌ای از مخاطبان را دارید که می‌توانند مشتری محصولات ما باشند، از شما دعوت می‌کنیم به سیستم همکاری در فروش لیموهاست بپیوندید. تصویر زیر، درآمد افیلیت‌هایی که با ما همکاری دارند را نشان می‌دهد:

بیشترین درآمدهای حاصل‌شده از همکاری در فروش لیموهاست

۷. از UGC به نفع خودتان کمک بگیرید

UGC مخفف User-Generated Content است؛ یعنی محتوایی که توسط مخاطبان تولید می‌شود! با بهره‌گیری از این نوع محتواها، می‌توانید برای کسب‌وکار خود تأیید اجتماعی (Social Proof) به دست آورید.

ساده است: مخاطبان هدفی که مردد هستند، وقتی ببینند افرادی مثل آن‌ها به‌صورت مداوم از برند شما خرید می‌کنند، تردیدشان برطرف می‌شود و به جرگۀ خریداران می‌پیوندند.

UGC اشکال مختلفی دارد؛ از نظر تکنیکی، حتی نقد محصول هم در دستۀ این نوع محتواها قرار می‌گیرد. احتمالاً بیشتر در اینستاگرام به چنین محتواهایی برخورده باشید. کمپین‌های مختلفی که برندهای کوچک و بزرگ برگزار می‌کنند و از مخاطبانشان می‌خواهند با شرایطی خاص، محتوا ساخته و منتشر کنند تا واجد دریافت جایزه یا جایزه‌هایی شوند.

رایج‌ترین رویکرد این است که کسب‌وکارها و برندها از خریداران می‌خواهند عکسی از خود در حال استفاده از محصول آن برند یا کسب‌وکار منتشر کنند.

UGC دو مزیت جذاب دارد:

  1. سنگینی بار خلق محتوا از روی تیم بازاریابی شما برداشته و با مخاطبان تقسیم می‌شود
  2. برند و کسب‌وکار بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند
پیشنهاد خواندنی: آموزش سئو محصولات در وردپرس (+ چک‌لیست سئو محصول)

۸. ارسال پیامک را در لیست خود جای دهید

بازاریابی پیامکی از یک نظر بسیار شبیه به بازاریابی ایمیلی است؛ آن هم اینکه اغلب مردم فکر می‌کنند دوران SMS Marketing به سر رسیده؛ منتهی همان‌طور که این باور دربارۀ بازاریابی ایمیلی اشتباه بود، این که فکر کنیم بازاریابی پیامکی دیگر فایده‌ای ندارد هم نادرست است.

ارسال پیامک برای بازاریابی فروشگاه پیامکی خیلی هم فایده دارد! منظور ارسال پیامک برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه است. این کار با هدف اطلاع‌رسانی پیرامون پیشنهادهای ویژه، به‌روزرسانی‌ها، تخفیف‌ها و… انجام می‌شود.

فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند برای موارد زیر از پتانسیل بالای این نوع بازاریابی بهره ببرند:

  • رها کردن سبد خرید قبل از تکمیل فرایند و پرداخت پول توسط کاربر؛
  • بیش‌فروشی (Upselling) و هم‌فروشی (Cross-selling)؛
  • پروموت پیشنهادهای ویژۀ فروش؛
  • بررسی محصولات مختلف؛
  • نظرسنجی؛
  • ارائۀ خدمات پشتیبانی از مشتری.

توجه داشته باشید که برای اجرای بازاریابی پیامکی و ارسال پیامک با هدف بازاریابی فروشگاه اینترنتی، به یک پنل SMS نیاز خواهید داشت؛ یعنی نمی‌توانید از یک خط موبایل معمولی برای این کار استفاده کنید!

پیشنهاد خواندنی: بهترین اجناس برای فروش اینترنتی کدامند؟ (۴۲ کالای پرفروش)

۹. برای تبلیغ محصول‌تان برنامه داشته باشید

اغلب رویکردهای دیجیتال مارکتینگ درونگرا هستند و هدفشان این است که مشتری کسب‌وکار را پیدا کند؛ اما گاهی بد نیست شما هم فشار را بیشتر کرده و برای بیشتر دیده شدن تلاش کنید.

ده‌ها مدل از تبلیغات آنلاین وجود دارند که بسته به بودجه و شرایط خاص تعریف‌شده در استراتژی خود می‌توانید سراغ آن‌ها بروید.

از تبلیغات همسان، همسان ویدیویی، ریتارگتینگ و… گرفته تا تبلیغات پوش نوتیفیکشن و کلیکی. اجازه دهید به‌عنوان مثال، کمی بیشتر به تبلیغات کلیکی بپردازیم. در تصویر زیر هم چند نمونه تبلیغ بنری در یکی از پربازدیدترین سایت‌های داخلی را می‌بینید:

چند نمونه تبلیغ بنری

تبلیغات کلیکی یا PPC (مخفف Pay-per-click)، یک روش بسیار کارآمد هم برای کسب‌وکارهای بزرگ و هم برای کسب‌وکارهای کوچک در فضای آنلاین محسوب می‌شود. این نوع تبلیغات بر داده‌ها استوار هستند و به همین خاطر، بسیار هدفمند اجرا می‌شوند.

خوب است بدانید نرخ ROI (بازگشت سرمایه) تبلیغات کلیکی بسیار بالا است و این یعنی سرمایه‌گذاری روی این متد اقدامی عاقلانه و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌هایی که این نوع تبلیغات را اجرا می‌کند، موتور جست‌وجوی گوگل است. احتمالاً دیده باشید که گاهی در نتایج جست‌وجوی این پلتفرم، نتایجی با برچسب Sponsored و معمولاً بالاتر از نتایج ارگانیک قرار می‌گیرند. آن‌ها تبلیغات کلیکی هستند.

سازوکار به این شکل است که بعد از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی همۀ جوانب، برای تبلیغ در گوگل (یا پلتفرم‌های دیگر مثل فیسبوک)، مقداری پول به حساب خود واریز می‌کنید.

مثلاً اگر در فروشگاه اینترنتی خود ابزارآلات می‌فروشید، می‌توانید برای کلمۀ کلیدی “خرید ابزار” جایگاه نخست نتایج این عبارت را از گوگل اجاره کنید. به این ترتیب، هروقت کسی این عبارت را جست‌وجو می‌کند، لینک صفحۀ فرود شما بالاتر از باقی نتایج ارگانیک نمایش داده خواهد شد.

هر بار که بازدیدکننده‌ای روی لینک کلیک کند، مبلغی مشخص از حساب شما نزد گوگل کسر خواهد شد. این‌طور نیست که چون لینک در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرد، لازم باشد هزینۀ کلانی برای در اختیار داشتن آن قسمت از صفحۀ نتایج بکنید. به همین خاطر است که می‌گوییم تبلیغات کلیکی رویکردی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: دراپ شیپینگ چیست؟ راهنمای کامل دراپ شیپینگ در ایران

۱۰. با باندلینگ محصولات فروش بیشتری داشته باشید

منظور از باندلینگ این است که دو یا چند محصول مرتبط را در قالب پکیج ارائه کنید تا هم رضایت مشتری جلب شود و هم محصولات بیشتری بفروشید. برای اینکه توجه‌ها را به پکیج آماده‌شده جلب کنید، بهتر است آن را با تخفیف ارائه کنید تا مشتری قانع شود که پیشنهاد خیلی خوبی روی میز قرار گرفته است.

اتخاذ این رویکرد، مجموع ارزش سفارش‌هایی که دریافت می‌کنید را بالا می‌برد. علاوه‌بر این، کمکتان می‌کند تا محصولاتی که مدت‌ها است روی دستتان مانده را هم بفروشید! همچنین، می‌توانید پیشنهاد خود و محصولات ارائه‌شده در آن را هم راحت‌تر در معرض دید مخاطبان قرار دهید.

مثلاً اگر پت‌شاپ دارید، می‌توانید قلاده، پوزه‌بند، ظرف غذا و… را در یک قالب ارائه کنید تا سرپرستان سگ‌ها بتوانند همۀ آنچه نیاز دارند را با قیمتی منصفانه‌تر، به‌صورت یکجا خریداری کنند.

اینجا لازم است تعریفی مختصر از دو تکنیک مهم هم داشته باشیم که در بخش قبلی اشارۀ مختصری به آن‌ها کردیم:

  • بیش‌فروشی (Upsell): تکنیکی است که سعی می‌کند مشتری را به خرید محصولی گران‌قیمت‌تر ترغیب کند. این تکنیک روی مزیت‌ها و قابلت‌های نسخۀ گران‌تر تمرکز می‌کند و هدفش افزایش ارزش سفارش است.
  • هم‌فروشی (Cross-selling): این تکنیک هم همان هدف افزاش ارزش سفارش را دنبال می‌کند؛ منتهی با پیشنهاد محصولات مرتبط در کنار آیتم یا آیتم‌هایی که مشتری قبلاً خرید آن‌ها را قطعی کرده است.

این دو تکنیک را به کار بگیرید تا بتوانید باندل‌ها و پکیج‌های ایدئال از محصولات خود بسازید و از مزایای فروش به‌صورت پکیجی بهره‌مند شوید.

این هم از تکنیک‌هایی که قولشان را داده بودیم. اگر موافق باشید، برویم سراغ جمع‌بندی مقاله.

لازمۀ رشد کسب‌وکار و افزایش فروش: بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

طی این مطلب، گفتیم که چرا بازاریابی فروشگاه اینترنتی یک ضرورت مهم است و چطور به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند. ضمناً فهمیدیم که اگر بنا به مقایسۀ بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی برای فروشگاه‌های آنلاین باشد، قطعاً اولی با توجه به خصوصیات ویژه‌ای که دارد، انتخاب بهتری خواهد بود.

در ادامۀ مقاله هم تکنیک‌های متفاوتی را بررسی کردیم. سعی داشتیم از راهکارهای کلیشه‌ای که احتمالاً همه‌جا به آن‌ها برمی‌خورید، دور بمانیم و نکاتی تازه را زیر ذره‌بین ببریم.

امیدواریم تمام آنچه لازم بود در این رابطه بدانید را یاد گرفته باشید. اگر همچنان پرسشی دارید و مطمئن نیستید که چطور باید بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید، حتماً برایمان کامنت بگذارید تا خیلی زود پاسختان را بدهیم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *